her yerde yabanci burada berlinli

"iyi seyyah nereye gittiğini bilmeyendir.mükemmel seyyah nereden geldiğini bilmeyendir." 
lin yutang

"türkiye'den mi geliyorsun?" sorusu almanyali türkler tarafindan genelde olumlama amacli kullanilir. verilen "evet" cevabini sonrasinda genelde "türkcenden belli oluyor" takip eder [bir keresinde "belli, buradakiler ne bilir estagfurullah'i!" diyen olmustu], ben de genelde "almancamdan da belli olur." diye karsilik veririm. istanbul'dan geldiginizi söylediginizde ise "istanbul'u birakip buraya gelir mi insan?" sorusuyla retorigin dibine vurur muhatabiniz.

zaman gectikce "türkiye'den geliyor olma durumu"nun muglaklastigini hissediyor[mus] insan. türkiye; siyasetiyle, gündemiyle, futboluyla hayatinin ama maddelerinden biri olsa da buradaki hayatin icin türkiye'den geliyor olmak, etrafindaki bir grup insanla daha fazla ortak paydaya ve "ortak dil"e sahip olmak anlamina geliyor.

peki "berlinlilik"?

pnr ilk yazisinin sonuna ilistirdigi fotografi whatsapp'ten yolladiginda, zihnimde bir anda "berlinlilik"le eslesti o fotograf.


benim icin berlin, "bektasi tekkesi" gibi... merkezden bunalmislara kucak acmis, yiginlarin ötekisinin nefes alabildigi bir sehir. sehir ama "medine"ligin temeli kurallardan, kanundan payina düseni asgaride tutmus.  herkese mesrebince hayat sürme imkani sunan bir "model" sanki. azinliklarin cogunluk oldugu, herkesin kendince, olanca kendiligince hayata tutunmaya calistigi bir yer. herkes oldukca yalin, herkes biraz yalniz. 

belki bu yüzden berlin berlinlilerden cok, oraya "kacanlara" hitap ediyor. sakinlerine degil, berlin'de sükûnet bulanlara. ve yine o yüzden berlin "heimat" degil, ev.

o "eser" baska yerde de sergilenebilir. ama onun berlinle iliskisi, berlindeki bir galeride sergileniyor olmasindan öte. "her yerde yabanci" olan ona, berlin'den "daha ev" bulunmaz.ve dahi bulunamaz.

belki böyle degil bambaska bir sehir berlin. ama bana kendini böyle tanitti, belki ben onu böyle gördüm. buna ihtiyacim vardi, bana onu sundu belki de...

türklük kavrami tartisilirken ben de meseleye buradan bakmis olayim. heimatlos'un harman oldugu yerden, hermanplatz dolaylarindan.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder